A revízió és az oktatás

Művelődésügy a Horthy-korszakban

„A magyar hazát ma elsősorban nem a kard, hanem a kultúra tarthatja meg és teheti ismét naggyá.”

(gróf Klebelsberg Kunó)


Klebelsberg Kuno az 1900-as évek elején
Klebelsberg Kuno az 1900-as évek elején a wikipedia.hu portálról

"Kultúra
  • Oktatásügy két meghatározó politikusa: Klebelsberg Kunó (miniszter: 1922-31), Hóman Bálint (miniszter: 1932-42).
  • Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek megfelelő juttatásban kívánták részesíteni.
  • Népiskolai oktatás fejlesztése (hatására 7%-ra csökkent az analfabétizmus).
  • Falusi és tanyasi lakosság alacsony műveltségi szintje és agrárismereteinek hiányossága miatt a kultuszkormányzat támogatta az iskolán kívüli ismeretterjesztést (népház, művelődési ház, népkönyvtár).
  • Legáltalánosabb oktatási forma: négy elemi osztály, négy polgári osztály (népszerű a felső kereskedelmi osztály is).
  • 1924.: Klebelsberg középiskolai reformja: reáliskola (német, francia, természettudományos műveltség), humán gimnázium (klasszikus nyelvek, klasszikus műveltség), reálgimnázium (latin mellett német, francia és modern ismeretanyag), mindegyik érettségije jogosított bármilyen egyetemi felvételire.
  • 1938.: Hóman középiskolai reformja: egységesíti a középiskolákat (gimnázium), szakközépiskolák felállítása (gyakorlatibb képzés).
  • Középfokú iskolák magas színvonalúak, számos tudóstanár működik itt.
  • Nevelési elvekben a keresztény nemzeti szellem eluralkodása erősödik (iskolán kívül a cserkész- és leventemozgalom elterjedése).
  • Egyetemek fejlesztése (kolozsvári áttelepítése Szegedre, pozsonyié Pécsre, selmecbányai bányászati főiskola Sopronba) és Debrecen támogatása, önálló
  • Közgazdaságtudományi Kar beindítása Budapesten.
  • Külföldi magyar intézetek hálózatának kiépítése.
Századelő nagy szellemi irányzatai, intézményei és meghatározó lapjai túlélték az 1918-20-s forradalmi és megtorlási időszakot, a kor új problémáira reflektálva és azok által alakítva a folytonosságot képviselték (pl. Nyugat, Nyolcak)."
(Magyarország a két világháború között (1920-1939). In: Sulinet.hu. https://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/ttkuj/27het/tortenelem/tori27.html. Utolsó letöltés: 2020. április 7.)


www.kepkonyvtar.hu
Forrás: Magyar Digitális Képkönyvtár


Irodalomajánló:

Plakát- és Kisnyomtatványtár. In: Országos Széchényi Könyvtár. http://www.oszk.hu/plakatok_kisnyomtatvanyok. Utolsó letöltés: 2020. április 7.

Tarján M. Tamás. 1875. november 13. | Klebelsberg Kunó születése. In: Rubiconline. http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1875_november_13_klebelsberg_kuno_szuletese/. Utolsó letöltés: 2020. ápirlis 7.

Zeidler Miklós. A Magyar Revíziós Liga. In:Rubiconline. http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/a_magyar_revizios_liga. Utolsó letöltés: 2020. április 7.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nemzetiségi kérdés 1849-1868 között

A forradalom zsarnoksága